Anpassa sidan In English

Gudrun Sjöden

Gudrun Sjödén     Från hennes utställning i Shanghai

PRESSMEDDELANDE

Välkomna att besöka Textilarkivet och den nya utställningen Gudrun Sjödén 40 år av inspiration som har invigning den 31.1 kl 12:30 på Textilarkivet i Sollefteå. Gudrun Sjödén är på plats och inviger utställningen. Utställningen har producerats av Kulturen i Lund. Den visas i Sollefteå under våren 31.1 - 30.4 2016.
Textilarkivet är mycket glada över att kunna visa upp Gudrun Sjödéns värld av kreativitet, färger och mode under 40 år.
Gudrun Sjödén är en av Sveriges mest framgångsrika designers. Hennes vision är fler färgstarka kvinnor i världen. Nu firar hon 40 år som egen designer, hennes första butik öppnade i Stockholm 1976.
Gudrun Sjödéns klädföretag har vuxit från ett litet familjeföretag i mitten av sjuttiotalet till en företagsgrupp med 230 anställda som omsätter en halv miljard kronor om året. Att göra praktiska och samtidigt vackra arbets- och vardagsplagg var ursprungsidén på 1970-talet. Sedan dess har stilen varit konsekvent, starka färger, överraskande kombinationer och mönsterblandningar. Funktionella och tidlösa modeller i rena naturmaterial, kombinerbara på kort och lång sikt, passande alla åldrar och figurer. Hållbar design i naturens egna material.
Folkliga hantverkstraditioner är en viktig inspirationskälla. Tekniker och mönstervärldar från länder som Indien och Kina blandas med formspråk från norden. "Jag vill sprida glädje och göra vardagen lite vackrare. Att skapa kläder är för mig att sätta färg och skapa form runt en personlighet." (Gudrun Sjödén Facebook)

Museishoppen på Textilarkivet kommer att sälja valda delar ur Gudrun Sjödéns kollektion.

Pressen är välkommen att kontakta Eris Erlandsson för en förhandsvisning som hålls den 29.1 kl 13:00 eller enligt önskemål. Kontakt tel: 073 - 275 17 12. Ni är även varmt välkomna på invigning den 31.1 kl 12:30! Intervjuer med Gudrun Sjöden kan ordnas såväl innan vernissagen via tel: 0709-493 760 eller på plats under vernissagen den 31.1 kl 12:30.

Bilder och mer information hittas på nedanstående länkar: